Våra sex bästa tips för hur du skyddar dig och dina pengar

  

  1. Svara aldrig på sms, e-postmeddelanden eller telefonsamtal som ber om dina personuppgifter. Dela aldrig personuppgifter som ditt BankID/kodbox, inloggningsuppgifter eller lösenord. Ladda inte heller ner skärm/fildelningsprogram på uppmaning av någon annan.
  2. Tänk efter innan du klickar på länkar och öppnar bilagor. Kontrollera e-postmeddelanden noggrant – även små oegentligheter i ett e-postmeddelande kan indikera att det är en bluff. E-postmeddelanden och sms från bedragare skapar ofta en känsla av att det är bråttom och de innehåller ofta fel och ovanliga layouter, så håll också utkik efter stavfel. Men de kan också se helt normala ut, så var försiktig.

  3. Lita alltid på din intuition. Om något låter för bra för att vara sant är det oftast det! Kriminella låter ofta professionella och skapar en falsk känsla av trygghet. Ett exempel på detta är i investeringsbedrägerier, där bedragare lovar garanterad avkastning från en investeringsmöjlighet som de hävdar är tillgänglig endast för dig. Stanna upp och ge dig själv lite tid att tänka. Seriösa företag kommer aldrig be dig att fatta hastiga beslut.

  4. Håll utkik efter ovanliga transaktioner på dina konton. Kontrollera ditt saldo regelbundet via Danske Mobile Banking eller Danske eBanking för att hålla koll på transaktioner som du inte känner igen.

  5. När du överför pengar ska du säkerställa att alla uppgifter är korrekta innan du går vidare. När du överför pengar utomlands ska du komma ihåg att kontrollera SWIFT/BIC-adressen, lands- och valutakoden och alla andra uppgifter om personen som du överför pengarna till. 

  6. Var säker online med brandväggar och lösenord. Använd olika, starka och säkra lösenord men en blandning av alfabetiska och numeriska tecken – och ändra lösenorden ofta. Läs mer om it-säkerhet och hitta användbara råd om hur du skyddar dig online.

    Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du omedelbart kontakta oss, Kundservice Privat 0752-48 45 42 eller Kundservice Företag 0752-48 49 30.

    Läs om vad du ska göra om du misstänker bedrägeri.

Relaterat innehåll


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.