Swish Företag

Swish Företag

Swish Företag passar företag, föreningar och organisationer som vill ta emot betalningar från privatpersoner. Tjänsten är ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ. 

Så här fungerar det
Swish Företag gör det möjligt att säkert och omedelbart ta emot betalningar från privatpersoner, alla dagar i veckan, dygnet runt, året runt.
  • När du ansluter till Swish Företag kan du beställa ett eller flera unika Swish-nummer.
  • Numret, som har prefixet 123 följt av sju siffror, kopplas till företagets betalkonto.
  • Din kund använder Swish-appen i sin mobil för att göra betalningen och anger ert Swish-nummer, belopp och ev meddelande.
  • När betalningen är godkänd kommer pengarna ögonblickligen in på det konto som ni kopplat till Swish.

 

 

 


Kom igång med Swish Företag

Business Online-användare

1. Kontakta Kundservice Företag på telefon 0752-48 49 30 eller ditt bankkontor, för att beställa modulen Swish Företag i Business Online.

2. Ni får ett avtal som ska signeras och returneras till
banken. Efter detta aktiveras tjänsten och ert företags Business Online- administratör kan tilldela behörigheter
till användarna.

3. Användarna kan därefter via Business Online enkelt
administrera Swish Företag: lägga till nya nummer, ändra
krediteringskonto eller namn samt följa upp inbetalningarna i realtid t ex per Swish-nummer mm.
 

Ytterligare information hittar du i vägledningen ”Swish Företag” i Business Online.

Läs mer (pdf)

 

Enskild näringsidkare med Hembanken

1. Logga in i Hembanken.

2. Klicka på menypunkten ”Swish Företag” i menyn
”Mobila tjänster”.

3. Godkänn villkoren för Swish Företag.

4. Du har nu möjlighet att lägga till Swish-nummer till
dina företagskonton.

Ytterligare information hittar du också på www.getswish.se.

Priser

Transaktionsavgift           2,00 kr/transaktion
Anslutningsavgift             0 kr
Månadsavgift                    10 kr/Swishnummer​

 
Vad är Swish för företag, föreningar och organisationer?

Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.

Vem passar tjänsten för?

Tjänsten passar företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.

Hur fungerar tjänsten?

Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer. Numret är i sin tur kopplat till mottagarens betalkonto. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då Swish-nummer, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.

Hur ansluter mitt företag, förening eller organisation till Swish?

Kontakta Kundservice Företag på telefon 0752-48 49 30 eller ditt bankkontor, för att beställa modulen Swish Företag i Business Online. Enskilda näringsidkare med Hembanken ansluter sig till tjänsten under menyn "Mobila tjänster".

När går det att börja använda tjänsten efter anslutning?

Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.

Hur kommer Swish-numret att se ut?

Ett Swish-nummer kommer att se ut som ett mobilnummer och bestå av 10 siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11. Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.

Går det att ha flera Swish-nummer?

Ja. Kontakta din Kundservice Företag på telefon 0752-48 49 30 eller ditt bankkontor för mer information.

Går det att välja Swish-nummer?

Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer.

Vad händer vid bankbyte?

Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.

Hur mycket pengar kan kunden betala?

Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor.

Går det att betala tillbaka pengarna med Swish, exempelvis vid returer?

Ja, det går att göra en återbetalning av en tidigare mottagen Swish-betalning via Business Online.

Hur ser vi att kunden har betalat?

Inom några sekunder efter att kunden godkänt betalningen kommer den att synas på kontot i Hembanken, Business Online, Mobile eller Tablet Business.

Hur ser kunden att betalningen är genomförd?

När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.

Får kunderna som betalat med Swish ett kvitto?

Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.

Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?

Betalningen kommer in på mottagarens konto inom några sekunder..