Frågor och svar
- om säkra internetköp

 

Vad är MasterCard SecureCode/Verified by Visa?

Verified by Visa och MasterCard SecureCode är en säkerhetsstandard för internationella kort på internet. Säkerhetsstandarden är skapad av de internationella kortföretagen, MasterCard och Visa, för att öka säkerheten i samband med köp på internet. Exempelvis så ökar säkerheten för att det är rätt person som använder kortet i samband med köp på internet.

 

Varför har MasterCard SecureCode/Verified by Visa skapats?

För att minska risken för missbruk vid internetbetalningar med internationella kort.

 

Vilka webbutiker är anslutna till MasterCard SecureCode och Verified by Visa?

I Sverige är de flesta webbutiker anslutna medan det i andra länder varierar. Du använder endast din SecureCode/ditt lösenord om webbutiken du ska handla hos är ansluten till MasterCard SecureCode/Verified by Visa.

 

Kan jag själv välja om jag vill använda min MasterCard Securecode/mitt Verified by Visa-lösenord, eller endast mata in kortnumret, giltighetstid och CVV/CVC-kod, när jag handlar på internet?

Nej, webbutiker som är anslutna till MasterCard SecureCode/Verified by Visa, kommer alltid att be dig att godkänna ditt köp med din SecureCode/ditt lösenord.

 

Vilka står bakom MasterCard SecureCode och Verified by Visa?

Kortföretagen MasterCard och Visa står bakom den gemensamma säkerhetsstandarden och de krav som varje land ska leva upp till. Banken ser till, utifrån dina kort och personuppgifter, att det bara är du som kan handla med användande av ditt MasterCard SecureCode/ditt Verified by Visa-lösenord.

 

Kan MasterCard SecureCode/Verified by Visa missbrukas?

Erfarenheten säger att alla betalningsmedel kan missbrukas. MasterCard SecureCode och Verified by Visa ökar dock säkerheten och ger dig ett bättre skydd mot missbruk på internet.

 

Vilka fördelar får jag som kortinnehavare av MasterCard SecureCode/Verified by Visa?

Som kortinnehavare kan du känna dig säkrare på att ingen annan använder ditt kort för att betala på internet.

 

När jag ska handla på internet, hur ser jag att jag ska använda MasterCard SecureCode/Verified by Visa?

Det kan du se genom att titta efter logotyperna för MasterCard SecureCode och Verified by Visa.

 

Om webbutiken inte erbjuder betalning med MasterCard SecureCode/Verified by Visa – är det då säkert att handla där?

SVAR: Ja, även om webbutiken endast kräver att du matar in ditt kortnummer, giltighetstid och kontrollsiffra är säkerheten hög. Som kortinnehavare får du, i de allra flesta fall, tillbaka pengarna om dina köpta varor inte blir levererade, om pengar dras från ditt konto utan ditt medgivande eller om kortet missbrukas.

 

Varför ska jag behöva komma ihåg så många saker när jag vill handla på nätet framöver (kod, personligt meddelande samt fråga och svar)?

Syftet är naturligtvis att skapa en högre säkerhet kring köp på internet och minska risken för missbruk. När du handlar på internet till vardags är det endast din personliga SecureCode/ditt lösenord som tillkommit som extra upplysning att hålla reda på.  Anmälningsprocessen är enkel och behöver endast göras en gång, antingen i förväg eller i samband med ditt första internetköp.

 

Var kan jag skapa eller ändra min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord och personliga meddelande?

Du kan alltid skapa och ändra din MasterCard SecureCode/ditt Verified by Visa-lösenord och personliga meddelande på www.danskebank.se/registrerakort, eller nästa gång du handlar på internet.

 

Hur registrerar jag MasterCard SecureCode/Verified by Visa om jag inte har ett personnummer?

Om du inte har ett personnummer så kontaktar du Kundservice Kort på 0771-570 570 (privata kort) eller 0771-560 560 (företagskort).

 

Vad ska jag göra om jag misstänker att någon har fått kännedom om mitt personliga meddelande?

Om du misstänker att någon har fått kännedom om ditt personliga meddelande bör du ändra detta så snart möjligt. Det kan du göra från www.danskebank.se/registrerakort. Ingen kan handla på ditt kort bara för att de känner till ditt personliga meddelande.

 

Vad ska jag göra om jag inte kommer ihåg mitt personliga meddelande?

Du använder inte ditt personliga meddelande aktivt men det framgår under betalningsprocessen. Om du inte känner igen ditt meddelande när det dyker upp under betalningsprocessen ska du stänga ner fönstret och sedan ändra det på www.danskebank.se/registrerakort.

 

Vad ska jag göra om jag misstänker att någon har fått kännedom om min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord?

Om du misstänker att någon har fått kännedom om din MasterCard SecureCode/ditt Verified by Visa-lösenord ska du ändra det snarast möjligt på www.danskebank.se/registrerakort.

 

Vad ska jag göra om jag har glömt min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord?

Om du har glömt din SecureCode/ditt lösenord kan du ändra det på www.danskebank.se/registrerakort. Du kommer att bli ombedd att svara på den fråga som du själv formulerade när du skapade din kod. Ett korrekt svar ger dig möjlighet att ändra din kod.

 

När jag skapar en ny MasterCard SecureCode/Verified by Visa-lösenord, exempelvis för att jag inte kommer ihåg den gamla, finns det då två koder till mitt kort?

Nej, det finns alltid endast en kod till ditt kort dvs. den senaste du valt. Den gamla koden raderas så snart du skapat en ny.

 

Hur många försök har jag på mig om jag är osäker på min Master Card SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord?

Du har tre försök på dig när du skriver in din kod/ditt lösenord.

 

Vad är syftet med att ha en fråga och ett svar?

Om du skulle glömma din kod/ditt lösenord, kan du alltid ändra det genom att ange ett korrekt svar på din fråga. Dessutom kan ingen annan ändra din kod utan att kunna svaret.

 

Hur väljer jag en fråga och ett svar som är tillräckligt säkert?

Du ska helst välja en fråga som du enkelt kan komma ihåg svaret till, som inte ändrar sig över tid, där det är många möjliga svar och som andra inte enkelt kan gissa sig till. Svaret ska helst bestå av ett ord.

 

Kan ni ge exempel på några frågor?

Exempel på frågor som du alltid kan komma ihåg svaret på, men som andra inte enkelt kan gissa sig till kan vara: ”Färgen på min första bil?”, ”Var föddes jag?”, ”Namnet på min första hund/katt?”, ”mitt favoritfotbollslag?” osv.

 

Vad gör jag om jag inte kan komma ihåg svaret på den fråga som jag formulerat?

Du har ett antal försök på dig att ange det korrekta svaret. Är alla svar felaktiga kommer du att bli ombedd att kontakta Kundservice Kort för att göra ändringar i MasterCard SecureCode/Verified by Visa. Telefonnumret kommer att framgå av felmeddelandet på skärmen.

 

Kan jag spärra mitt kort så att det inte kan användas för handel på internet, men fortfarande kan användas i butiker och bankomater?

Nej, om ett kort spärras blir det spärrat för alla typer av köp.

 

Vad händer om mitt kort blir spärrat på grund av för många PIN-kodsförsök vid köp i en butik eller vid ett bankomatuttag? Blir kortet då även spärrat för köp på internet?

Om ett kort blir spärrat vid köp i en butik/vid ett bankomatuttag så kan det inte heller användas för köp på internet.

 

Ska jag spärra mitt kort om jag har glömt min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord och/eller mitt personliga meddelande?

Nej, du kan ändra din kod/ditt lösenord och personliga meddelande på www.danskebank.se/registrerakort, eller nästa gång du handlar.

 

Ska jag skapa en ny MasterCard SecureCode/Verified by Visa-lösenord, personligt meddelande samt fråga och svar, om jag får ett nytt kort?

MasterCard SecureCode och Verified by Visa är knutet till ditt kortnummer. Om du får ditt kort utbytt, och samtidigt får ett nytt kortnummer, ska du upprätta en ny kod mm. Har ditt nya kort samma kortnummer som det gamla kan du fortsätta använda din existerande kod/lösenord.

 

Om mitt kort blir spärrat eller avslutat, och jag får ett nytt kort, ska jag då registrera mitt nya kort till MasterCard SecureCode/Verified by Visa?

Ja, om du får ett nytt kortnummer, ska du registrera ditt nya kort med de nya kortuppgifterna.

 

När mitt kort byts ut på grund av att det är för gammalt, ska jag då registrera mitt nya kort till MasterCard SecureCode/Verified by Visa?

Ja, om du får ett nytt kortnummer, ska du registrera ditt nya kort med de nya kortuppgifterna.

 

Om det endast är giltighetstiden på kortet som ändras (t ex när ett MasterCard automatiskt förnyas), ska jag då registrera det nya kortet?

Nej, det är endast om ditt nya kort har fått ett nytt kortnummer som du ska upprätta en ny kod/lösenord.

 

Kan jag ha samma MasterCard SecureCode/Verified by Visa-lösenord, personliga meddelande samt Fråga och Svar till flera olika kort?

Ja, glöm bara inte att i dessa fall byta uppgifter på samtliga registrerade kort om du misstänker att någon obehörig fått kännedom om dina uppgifter.

 

Var ska jag vända mig om jag har ytterligare frågor?

Har du ytterligare frågor om MasterCard SecureCode/Verified by Visa ska du kontakta Kundservice Kort på 0771-570 570 (privata kort) eller 0771-560 560 (företagskort)

 

Var ska jag vända mig om jag har glömt min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord?

Om du har glömt din kod/lösenord ska du inte kontakta Kundservice Kort. Istället ska du gå in på www.danskebank.se/registrerakort och ändra din kod genom att svara på den fråga som du själv har formulerat.

 

Var ska jag vända mig om jag både har glömt min MasterCard SecureCode/mitt Verified by Visa-lösenord och svaret på min fråga?

Du ska först gå in på www.danskebank.se/registrerakort och försöka besvara din fråga. När du försökt tre gånger kommer ett felmeddelande att du ska kontakta Kundservice Kort. Telefonnumret framgår av felmeddelandet.


Varför ska jag skapa ett personligt meddelande?

Det personliga meddelandet väljer du själv.  Du ska alltid se ditt personliga meddelande innan du anger ditt lösenord i samband med en betalning. På så sätt  kan du vara trygg med att du är på en säker sida.

 

Registrera ditt kortTillbaka

Gå vidare

Hitta rätt kort
Här finns en sammanställning över våra kort så att du kan se vilket som passar dig bäst.

Hitta rätt kort
Ansök om kort
Här kan du ansöka om kort.

Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider