Falska samtal

Se upp för bedragare som utger sig för att vara från Microsoft, MasterCard, någon bank eller annan välkänd leverantör av tjänster och produkter.

Hur känner man igen ett falskt samtal?
Ett falskt samtal börjar ofta med att den person som ringer låtsas vara från ”Microsoft Technical Support” eller annat välkänt företag såsom MasterCard eller någon bank. Bedragaren ringer under förevändning att det är något fel på din dator eller ditt kort. Samtalet sker ofta – dock inte alltid – på engelska. Microsoft, MasterCard eller banker ringer inte till datoranvändare eller kortinnehavare med målet att försöka lösa ett problem eller ta bort virus genom att få tillgång till din dator eller genom att få tillgång till dina kort- eller bankuppgifter!

Så här gör du om du blir uppringd av en bedragare:
• Avbryt samtalet omedelbart – lägg på luren.
• Ge aldrig någon tillgång till din dator.
• Ge aldrig ut dina personliga uppgifter såsom personnummer.
• Ge aldrig ut dina kortuppgifter.
• Har du gett ut kortuppgifter, ring omedelbart Danske Bank på telefonnummer
0771–570 570 och spärra ditt kort.

Varning – samtal från falska Microsoft-medarbetare (eller annat företag)
Ett antal kunder har den senaste tiden blivit uppringda av bedragare, som bland annat utger sig att ringa från Microsoft. Under förevändning av att vilja lösa problemen med kundens dator, eller att ta bort virus, försöker bedragaren få kunden att betala för en service som kunden inte har behov av. Bedragaren kommer ofta att försöka få tillgång till kundens kreditkortsinformation.

Bedragaren kan också försöka att installera ett virus på kundens dator. Viruset ger bedragarna tillgång till datorn så att de kan komma åt dina uppgifter och lösenord som finns lagrade på den.

Vi rekommenderar starkt att du aldrig ger någon okänd tillgång till din dator, även om den personen som utger sig för att vara en expert från till exempel Microsoft kan vara påstridig och hotfullt informerar om vilka otrevliga konsekvenser som du kan drabbas av om du inte gör det. Din information kommer troligen att bli missbrukad om du gör det!

Så här kan bedrägeriet gå till:
• Personen hävdar att han/hon representerar Microsoft.
• Bedragaren berättar att de vill undersöka ett problem med din dator.
• Bedragaren ber dig att öppna en bestämd sida med felmeddelanden på din dator. (Dessa felmeddelanden och varningar finns på alla datorer även om datorn körs utan problem)
• Bedragaren berättar att de kan avhjälpa problemen om du går in på en specifik hemsida.
• När du går in på den hemsidan, försöker bedragaren att ta kontroll över din dator.
• Bedragaren kommer att visa på de påstådda problemen genom att fjärrstyra din dator.
• Bedragaren kommer under processen försöka få dig att betala för reparationen.

Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider