Swish

Swish

Betalningar har aldrig varit enklare, eller snabbare.
 
  • Ta betalt för prylar på ett enklare sätt
  • Betala i webbutik och app
  • Skicka pengar till familj och vänner

Mobila betalningar i realtid


Så fungerar det

Swish är en app för mobila betalningar som gör det möjligt att skicka över pengar till privatpersoner med mobilen. Det enda du behöver är mottagarens mobilnummer och pengarna finns på mottagarens konto direkt, om mottagaren är kund i en ansluten bank och har Swish-tjänsten.

Kom igång

Så gör du för att skicka pengar med Swish:

  1. Logga in i Hembanken
  2. Anslut dig till Swish
  3. Beställ Mobilt BankID
  4. Ladda ner och aktivera appen "BankID säkerhetsapp"
    (via App Store, Google Play eller Windows Phone Store)
  5. Ladda ner och aktivera appen "Swish betalningar"
    (via App Store, Google Play eller Windows Phone Store)

Om du redan har installerat Mobilt BankID behöver du inte göra steg 3 och 4.

 

 

Ladda ner Swish

 
 Ladda ner till iPhone/iPad​:
Ladda ner till Android: ​Ladda ner till Windows Phone:
App Store Google Play Windows Phone Store

 

Pris och villkor

Skicka betalning För dig som kund i Danske Bank är Swish avgiftsfritt tills vidare.
Ta emot betalning 0 kr​
Månadsavgift 0 kr
Beloppsgräns Som kund i Danske Bank kan du skicka en betalning på max 150 000 kr. Du justerar beloppsgränsen i Hembanken.​

Villkorsbok Privat

Hur skaffar jag Swish?
Du behöver ladda ner två appar, ”Swish betalningar” och ”Mobilt BankID”.

”Mobilt BankID” är en e-legitimation som gör att du legitimerar dig för att göra en betalning. Du behöver också koppla ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Detta gör du i Hembanken, eller via ditt bankkontor om du är under 18 år. När allt är klart har vi säkerställt att ditt mobilnummer och kontonummer hänger ihop, sen är det bara att börja använda tjänsten.
Kostar Swish något?
För dig som kund i Danske Bank är Swish avgiftsfritt tills vidare.
Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?
Ja, du kan anmäla dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swish-betalningar.
Kan jag använda Swish om jag är under 18 år?
Ja, du kan använda Swish om du är under 18 år, men du kan inte beställa tjänsten på egen hand. Om du är under 18 år behöver din förmyndare antingen ringa kundservice för att beställa ett avtal, eller så besöker ni ett kontor tillsammans. Avtalet behöver sedan skrivas under av förmyndare.
Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?
För att kunna ansluta dig måste du vara 11 år och ha vårt kontopaket Danske Start med Hembanken.
Vad är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Ett Mobilt BankID är giltigt i två år. Du behöver Mobilt BankID för att kunna skicka pengar med Swish. Däremot behöver du inte det för att ta emot betalningar.
Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt telefonnummer, går det?
Ja, om du har ett konto i Danske Bank kan du ansluta dig till Swish även med ett utländskt mobilnummer.
Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?
Ja, du kan vara ansluten till Swish i fler banker men då behöver du flera mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.
Vad är skillnaden mellan Swish och andra liknande mobila betallösningar på marknaden?
Med Swish kan du göra betalningar till andra privatpersoner, oavsett ansluten bank, och mottagaren får pengarna på sitt bankkonto direkt. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ett ditt eget bankkonto, du slipper därför flytta pengar till ett speciellt konto eller till exempel betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan kan använda mobilnumret.
Hur säkert är Swish?
Swish är lika säkert som Hembanken och mobilbanken, så du kan alltid känna dig trygg.

Klicka här för att läsa mer om våra generella råd kring säkerhet
Vilka telefoner fungerar Swish på?
Swish fungerar på iPhone, mobiltelefoner med Android och Windows Phone 8.
Kan jag använda Swish med en "surfplatta"?
Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter som stöds: http://support.bankid.com/hw
Vad händer om min mobiltelefon försvinner?
Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt Mobila BankID i Hembanken. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning med Swish.
Jag har en ny mobiltelefon - hur gör jag med Swish?
Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan anmäla dig igen med det nya mobilnumret.
Kan jag använda tjänsten på kvällar och helger?
Ja, du använda Swish dygnet runt, alla dagar.
Swish-betalningar som jag skickar från min mobil, betalar jag dem på min mobilfaktura?
Nej, alla Swish-betalningar som du skickar dras direkt från ditt bankkonto och sätts in på mottagarens bankkonto.
Om jag försöker skicka mer pengar än vad jag har på kontot, vad händer då?
Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt i just det ögonblicket. Om du försöker skicka mer pengar än vad du har på ditt konto får du ett meddelande om att täckning saknas.
Kan jag skicka och ta emot pengar när jag är utomlands?
Ja, det enda som behövs är mottagarens mobilnummer. Tänk på att det kan tillkomma extra kostnader för datatrafik om du inte är i Sverige.
Jag har bytt bank, vad händer med Swish?
När du blir ny kund i Danske Bank och anmäler ditt mobilnummer i Hembanken, kommer ditt Swish-avtal avslutas automatiskt i din gamla bank. Du måste sedan aktivera Swish-appen igen.
Jag vill ändra det kontonummer som är anslutet till Swish, hur gör jag?
Om du vill byta kontonummer behöver du avsluta Swish-tjänsten i Hembanken. Därefter anmäler du ditt nya kontonummer, och aktiverar Swish-appen på nytt.
Jag har skickat pengar men de kom inte fram?
1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen har dragits.
2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till.
3. Kontakta Kundservice på telefonnummer 0752 48 45 42.
Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?
En betalning som du har skickat går inte att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen har skickats felaktigt.
Kommer pengarna verkligen fram på en gång?
Pengarna skickas i realtid mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto.
Mitt Mobila BankID fungerar inte, hur gör jag?
Du är välkommen att ringa Kundservice på telefonnummer 0752 48 45 42.
Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?
Om du försöker skicka pengar till någon som inte har tjänsten installerad kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har tjänsten. Du kan samtidigt välja att skicka ett sms där du tipsar om att ladda ner den.
Jag hittar inte appen i App Store / Google Play / Windows Phone Marketplace, vad ska jag göra?
Använd sökfunktionen i App Store, Google Play eller Windows Phone Marketplace och sök efter "Swish Betalningar".
Jag minns inte min personliga kod för Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?
Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny, eftersom det bara är du som känner till den. I Hembanken kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny säkerhetskod.
Previous Next
Telebank
  • Utför dina bankärenden när det passar dig
  • Möjlighet att få personlig service
  • Spara tid och pengar
Kom igång
 Läs mer om SMS-service
SMS-service
  • Få information var du än är
  • Betala endast för skickade sms
  • Kontrollera täckning på ditt konto
Anmäl här
 Läs mer om MasterCard Guld
MasterCard Guld
  • Bonus på alla kortköp
  • Möjlighet att delbetala
  • Kreditbelopp upp till 50 000 kronor
Beställ kort
 Läs mer om våra mobila tjänster
Mobila tjänster
  • Tillgång till dina konton dygnet runt
  • Appar för smartphones och surfplattor
  • Smarta SMS-tjänster
Ladda ner appen
 Läs mer om BankID
BankID
  • Enkel att använda
  • Legitimera dig online
  • Legitimera dig hos myndigheter och företag
Beställ BankID
 Aktivera Swish
Swish
  • Ta betalt för prylar på ett enklare sätt
  • Betala tillbaka ett lån till en vän
  • Överför pengar till familj och vänner
Aktivera Swish
 Läs mer om Stoppservice
Stoppservice
  • Spärra allt med ett enda samtal
  • Få igen borttappade nycklar
  • Nödkontanter
Registrera dig här
 Läs mer om Danske Banks app till Apple Watch och ladda ner appen
Apple Watch
  • Se ditt saldo för upp till tre konton
  • Följ dina inkomster och utgifter
  • Se dagens förändring för upp till tre depåer
Ladda ner appen
Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider