Digital signering

Digital signering

Signera dokument digitalt – var du än är

  • Snabbt: Med digital signering kan du signera dina dokument när det passar dig och utan att invänta postgången. Om ni är flera som ska signera dokumenten slipper ni skicka dokumenten mellan er.
  • Smidigt: Logga in på vår hemsida med hjälp av ditt BankID och läs samt signera dokumentet via din dator, telefon eller surfplatta.
  • Säkert: Med digital signering vet du att rätt personer signerar dokumenten. Dessutom arkiveras signerade dokument digitalt och är åtkomliga för dig så länge du är registrerad som firmatecknare för företaget.
 

Snabbt, smidigt
och säkert

Så här signerar du digitalt:

 

  1. Vi meddelar dig när dokumentet är klart att signera.

  2. Gå in på danskebank.se. Du hittar inloggningsmenyn i det övre högra hörnet. Välj alternativet ”Digital signering”.

  3. Logga in med ditt BankID.

  4. Nu kan du se dokumentet som väntar på din signatur. Läs igenom dokumentet och signera med ditt BankID.

  5. Så snart dokumentet är signerat kan vi lägga upp dina nya produkter och tjänster.

Frågor och svar

  • Hur loggar jag in?
    Gå in på danskebank.se. Klicka på ”Logga in” i övre högra hörnet och välj ”Digital signering” i menyn. Logga sedan in med hjälp av ditt BankID.

  • Hur säkerställer Danske Bank att rätt person signerar dokumenten?
    Vi uppdaterar vårt system med information om firmateckningsregler för ditt företag enligt de uppgifter som finns registrerade hos Bolagsverket.

  • Hur fungerar Digital signering?
    Ditt BankID ger den signaturstämpel vi behöver för att godkänna avtal. Dessutom fungerar BankID som giltig legitimation för användare som inte är kunder hos oss.

  • Går det att signera dokument om det är fler personer som måste signera?
    Ja, oavsett firmateckningsregel går det att signera dokument digitalt.


 
  • Kan även firmatecknare för andra svenska bolagsformer än aktiebolag signera sina dokument digitalt?
    Ja, alla svenska bolagsformer och även föreningar där det finns registrerat vem som får ingå avtal med banken kan signera dokument digitalt.

  • Kostar det något att signera dokument digitalt?
    Nej, det kostar inget.

  • Kan jag som inte är privatkund i banken firmateckna?
    Personer som firmatecknar behöver inte vara privatkund i banken. Det räcker att du har ett giltigt svenskt BankID.

  • Hur skaffar jag BankID?
    Den bank där du har ditt privata engagemang hjälper dig utfärda ditt BankID.