Allmän information

Tänk på att fylla i alla uppgifter rätt när du gör en betalning. Om en betalning går till fel mottagare finns det tyvärr inte så mycket vi kan göra. Och om vi måste göra korrigeringar kan det innebära extra avgifter.

 


Inrikesbetalningar 


Se till att informationen stämmer:

  • Pengarna skickas till mottagarens kontonummer 
  • Vi dubbelkollar inte om uppgifterna stämmer
  • De flesta betalningar har ett OCR- eller fakturanummer. Om inte ska du skriva ett meddelande till mottagaren.

Hur snabbt sker betalningen?

  • Om mottagaren har ett konto i Danske Bank betalas pengarna följande dag
  • Inom två dagar om mottagaren har konto i en annan bank
  • Om du gör betalningen på en dag som inte är bankdag sker den nästföljande bankdag. Betalningen går igenom senast två dagar efter det.


Utlandsbetalningar

Återkallelse
Enligt internationell praxis kan man inte återkalla utlandsbetalningar. Om du har betalat till fel konto utomlands måste du omedelbart ta kontakt med mottagaren och be dem skicka tillbaka pengarna.

Utlandsbetalningar per telefon
Vi kan tyvärr inte överföra pengar per telefon. Men om du i nödfall skulle behöva pengar kan du ringa oss. Vi kan skicka dem till landet du befinner dig i. Se bara till att du har med dig din kodbox så att vi kan identifiera dig.

Återkalla betalningar via telefon
Av säkerhetsskäl kan du bara återkalla en betalning via telefon. Du måste kunna identifiera dig för att vi ska kunna utföra återkallelsen. Vi tar en avgift per återkallelse, oavsett om mottagaren har skickat tillbaka pengarna eller inte.

Så sker betalningen
Beroende på i vilket land mottagarens konto finns, vilka uppgifter som finns om mottagaren och så vidare, kommer vi att bestämma på vilket sätt pengarna utbetalas.

Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto
Om det saknas pengar på ditt konto på betalningsdagen kommer vi att bevaka betalningen i två bankdagar efter betalningsdagen. Om du inte har satt in pengar under den tiden utför vi inte betalningen. Du kommer att få en avisering i Hembanken, alternativt meddelar per post och tar då ut en administrationsavgift.

Gå vidare

Bli kund
Vill du veta mer om vårt erbjudande och se hur enkelt det är att bli kund i banken?

Jag vill bli kund
Beställ kontopaket
Här kan du läsa mer och beställa ett av våra kontopaket.

Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider