Betalning till utlandet

Det billigaste och säkraste sättet att överföra pengar till utlandet är att göra en utlandsbetalning. Det tar normalt en till två dagar. Vill du att det ska gå snabbare kan du göra en expressbetalning som medför en extra avgift. Det är enkelt och billigt att göra en utlandsbetalning via Hembanken. Du kan också vända dig till ditt lokala bankkontor. Obervera att det inte går att e-posta en utlandsbetalning till banken i Sverige.

För att din utlandsbetalning ska komma fram snabbt och säkert behöver du följande uppgifter:
  • Belopp och valutaslag
  • Mottagarens namn, adress och land
  • Mottagarens kontonummer eller IBAN (International Bank Account Number) som är ett krav inom EU/EES.
  • Mottagarens bankförbindelse, så kallad BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

Betalning inom EU/EES
Det är kostnadsfritt att göra en betalning inom EU/EES i EUR eller SEK om betalningen uppfyller de krav som EU-förordningen har bestämt. För detaljer om villkoren för betalningen se här. EU/EES står för EU samt Island, Liechtenstein och Norge.

Överföring till eget konto utomlands
Har du ett Danske Bank-konto i ett annat land finns möjligheten att göra kostnadsfria och snabba överföringar mellan dina egna konton inom koncernen. Är du redan kund i Danske Bank i Sverige kan du enkelt beställa ett konto i Norge eller Danmark, inne i Hembanken. Du kan också kontakta ditt bankkontor för att få hjälp. Vi finns representerade som bank i följande länder:
  • Danske Bank, Danmark
  • Danske Bank, Norge
  • Danske Bank, Finland
  • Danske Bank, Estland, Lettland och Litauen 
  • Danske Bank, Irland
  • Danske Bank, Nordirland
  • Danske Bank, Luxemburg
  • Danske Bank's dotterbolag i London, Hamburg and Warszawa

Stående överföring
Om du har lön i ett land och utgifter i ett annat, eller av annan anledning behöver överföra pengar till utlandet regelbundet, så kan vi hjälpa dig med en stående överföring till utlandet. Överföring till utlandet sker enligt dina instruktioner om valuta, belopp och mottagaruppgifter. Det enda du behöver göra är att ge oss uppgifter om mottagarens kontonummer, information om mottagarens bank och andra detaljer om överföringen. Kontakta ditt bankkontor så får du hjälp.

Internationell check
Om du saknar uppgifter om mottagarens kontonummer och bank kan du använda dig av en internationell check.
  • Skriv ut
  • Sajtkarta

Kontakta oss Kontakta oss

Kundservice Privat
0752-48 45 42

Boka möte Kontaktinformation

Gå vidare

Bli kund
Vill du veta mer om vårt erbjudande och se hur enkelt det är att bli kund i banken?

Jag vill bli kund
Vill du veta mer om oss?
Läs om vår vision och mission, våra värderingar och vårt lokala engagemang.

 Om banken
Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider