Kortköp på nätet

Att handla med kort på nätet är enkelt, smidigt och tryggt. Dessutom innebär det fördelar som exempelvis rätten att reklamera köp.


Kortköp ger dig trygghet

E-handel är allt vanligare idag men ibland går inte allt som planerat. Om du till exempel inte får varan, eller om den är defekt har du möjlighet att göra en reklamation och få pengarna tillbaka. I första hand ska du alltid vända dig till butiken eller företaget där du har handlat. Skulle frågan inte lösa sig på det sättet kontaktar du oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp. 

Läs mer om hur du reklamerar här

 

För att minska risken för kortbedrägerier på nätet gäller nya krav för att bekräfta dina kortköp på nätet. Detta är resultatet av EU-reglerna som benämns PSD2.

Det innebär att du behöver bekräfta ditt kortköp på nätet med antingen

  • BankID eller
  • Ett personligt lösenord som du själv väljer tillsammans med en engångskod som skickas via sms.

Du kommer inte kunna genomföra ditt kortköp om du inte har tillgång till BankID eller personligt lösenord  och din telefon som kan ta emot engångskod via sms när du handlar på nätet. Om ditt köp inte kan genomföras, trots att du använder BankID eller personligt lösenord och engångskod via sms, kan det bero på att nätbutiken inte har anpassat sig efter de nya reglerna.

Läs mer om hur du skapar ett personligt lösenord här

Tänk på när du handlar

Allt fler webbutiker både i Sverige och utomlands blir anslutna till säkerhetslösningarna Mastercard ID Check, Mastercrad SecureCode och Verified by Visa men det finns fortfarande de som inte är det. Du kan självklart fortfarande handla i dem. Tänk på att:

  • endast handla på kända webbplatser
  • undersöka utvärderingar av en känd extern part om du är osäker på om en webbplats är trovärdig
  • aldrig lämna ut kortnummer på en oskyddad webbsida (en skyddad webbsida ska börja med https:// i adressfältet och en symbol med ett litet hänglås ska vara synlig)
  • studera webbplatsens instruktioner och säkerhetspolicy före köp
  • det alltid ska finnas information på webbplatsen om hur du kan kontakta företaget för personlig service
  • omedelbart kontakta banken om du upptäcker att ett köp, som du inte har gjort, genomförts från ditt konto

Att tänka på när du handlar på nätet




Handla endast på kända webbplatser



Undersök utvärderingar av en känd extern part om du är osäker på om en webbplats är trovärdig



Lämna aldrig ut kortnummer på en oskyddad webbsida (en skyddad webbsida ska börja med https:// i adressfältet och ha en symbol med ett litet hänglås).



Studera webbplatsens instruktioner och säkerhetspolicy före köp



Det ska alltid finnas information på webbplatsen om hur du kan kontakta företaget för personlig service.



Kontakta omedelbart banken om du upptäcker att ett köp, som du inte gjort, har genomförts från ditt konto.

MER OM KORTKÖP PÅ NÄTET

Frågor och svar

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.