Mobilt BankID -
för mobiler och surfplattor

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan man legitimera sig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID, detta gör du i Hembanken.​​​​​
  • Skriv ut
  • Sajtkarta

Kontakta oss Kontakta oss

Kundservice Privat
0752-48 45 42

Boka möte Kontaktinformation
 

Vad är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför något du alltid har med dig.

Vilka fördelar finns det för mig som kund med Mobilt BankID?
Med Mobilt BankID blir det ännu enklare att göra vardagliga bankaffärer var du än befinner dig. Vi ser ett stort intresse från andra leverantörer än banksektorn att erbjuda e-tjänster direkt för mobiltelefoner och surfplattor. För sådana e-tjänster som kräver inloggning eller underskrift kommer Mobilt BankID att fungera utmärkt.

Kan jag deklarera med Mobilt BankID?
Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för iPhone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

Kan jag skaffa ett Mobilt BankID till samma mobiltelefon eller surfplatta som jag gör beställningen från?
Nej, du måste logga in i Hembanken med en annan enhet än den där du vill ha ditt Mobila BankID.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?
Du laddar först ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play. Sedan kan du beställa ett Mobilt BankID i Hembanken.

Var kan jag använda Mobilt BankID?
Du kan använda Mobilt BankID vid betalning via Swish samt även vid årets deklaration hos Skatteverket. Ett trettiotal e-tjänster hos kommuner och myndigheter är också tillgängliga från mitten av oktober. Exempel: elektroniska lönebesked, eller logga in på Mina Sidor/Mina Engagemang på olika myndigheter som Boverket, Elsäkerhetsverket och på en hel del kommuner samt Bygglov via Mittbygge.se.

Kan jag använda Mobilt BankID i Danske Banks appar?
Ja, du kan både logga in och signera betalningar med Mobilt BankID i Danke Banks appar till iOS och Android.

Vad kostar Mobilt BankID?
Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Hur gör jag?
Du ska spärra ditt Mobila BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i Hembanken om du till exempel har en kodbox att logga in med. Alternativt kan du kontakta Kundservice Privat på 0752-48 45 42.

I Hembanken ser jag två Mobila BankID – hur vet jag vilket som finns i vilken mobila enhet om jag behöver spärra ett av dem?
Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum och klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i Hembanken.

På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt BankID?
Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, iOS och Windows Phone.

Hur går det med försöksverksamheten för Java-telefoner?
Försöksverksamheten med mobiltelefoner med stöd för Javaprogram är nu avslutad. Du som har ett fungerande BankID på en Javatelefon kommer att kunna fortsätta använda det under en tidsperiod som ännu inte är bestämd.   Man kan inte längre nyinstallera BankID-säkerhetsapp på Java-telefoner.

Kan jag ha flera Mobila BankID?
Du kan som mest ha tio stycken aktiva Mobila BankID.

Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?
Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp kommer du till BankID:s egen sida där alla dina Mobila BankID visas, både giltiga och spärrade och där ser du också status på ditt Mobila BankID. Ett Mobilt BankID är giltigt två år efter utgivandet. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i Hembanken eller på kontor innan giltighetstiden gått ut.

Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

Hur beställer jag ett Mobilt BankID i Hembanken?
För att beställa ett Mobilt BankID klickar du på menyn ”Om Hembanken”, ”Inställningar” och väljer där ”Mobilt BankID”. Klicka på knappen ”Beställ Mobilt BankID”. Beställningen sker i ett antal steg. Först måste du godkänna villkoren för tjänsten med ditt lösenord. När villkoren är godkända kommer du till sidan ”Avtal om tjänster i Hembanken”, klicka på ”Om Hembanken” och ”Inställningar”, ”Mobilt BankID” i menyn och knappen ”Beställ Mobilt BankID” igen. På denna sida ska du fylla det mobiltelefonnummer som du vill installera Mobilt BankID på och sedan klicka på knappen ”Beställ Mobilt BankID”. Du kommer nu till BankID:s egen sida med instruktioner hur du går vidare för att ladda ner säkerhetsappen och aktiverar ditt Mobila BankID. Där finns också fler frågor och svar om Mobilt BankID.

Hur spärrar jag mitt Mobila BankID?
Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp visas alla Mobila BankID, både aktiva och spärrade. När du vill spärra ett Mobilt BankID klickar du på knappen ”Spärra”. Du måste i en följdfråga bekräfta spärren innan spärren utförs.
Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

Du kan också spärra ditt Mobila BankID genom att kontakta Kundsupport Internettjänster på telefon 020-79 48 30.

 

Gå vidare

[#searchHighlight=true#]
[#searchImageUrl=http://www.danskebank.se/SiteCollectionImages/197x122/MobiltBankID_197x122_SearchResult.png#] [#searchOrderLink=http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Onlinetjanster/Sakerhet/BankID/Pages/Mobilt-BankID.aspx?tab=3#tabanchor#]
Bli kund
Vill du veta mer om vårt erbjudande och se hur enkelt det är att bli kund i banken?

Jag vill bli kund
Testa din dator
Är du osäker på om din dator uppfyller våra systemkrav?

Testa din dator
Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider