E-post

E-post är den kanal som används mest av hackare för att sprida skadliga virus eller försöka få personuppgifter från dig (även känd som nätfiske eller phishing). E-postmeddelanden kan innehålla bifogade filer med skadlig kod eller länkar till webbplatser och program som försöker utnyttja sårbarheter på datorn.

Hur upptäcker man skadlig e-post
Skadliga e-postmeddelanden kan komma från både kända och okända avsändare. Du bör vara uppmärksam på e-postmeddelanden som

  • är inte riktat till dig personligen
  • har ett märklig ämne eller är skrivna på ett främmande språk
  • innehåller ett dåligt språk, t.ex. stavfel
  • uppmuntrar dig att ladda ner ett program för att förhindra en virusattack
  • uppmuntra dig att lämna konfidentiell information, till exempel kortinformation eller lösenord
  • ber dig att vidarebefordra e-post till dina kontakter
  • visa en okänd e-postadress eller avsändare
  • verkar komma från en betrodd avsändare, såsom en välkänd bank eller kreditkortutställare, Microsoft, Google eller liknande
  • lovar pengar eller hotar att stänga ditt konto om du inte uppger ditt personnummer, koder för din Hembank eller kreditkortsinformation

Om du får ett misstänkt e-postmeddelande bör du

  • radera det omedelbart utan att öppna det
  • undvika att ladda ner program
  • skanna datorn med ett uppdaterat virusprogram om du misstänker att du har varit föremål för en virusattack

Om du behöver skicka konfidentiell information till Danske Bank, rekommenderar vi att du använder de säkra kanaler vi tillhandahåller, det vill säga säker post i Hembanken, Mobilbank app eller Danske Bank iPad.  

 

Gå vidare

Beställ kontopaket
Här kan du läsa mer och beställa ett av våra kontopaket.

Testa din dator
Är du osäker på om din dator uppfyller våra systemkrav?

Testa din dator
Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider