Falska samtal

Vanliga bedrägerier – så skyddar du dig.

Bedrägeriförsöken ökar i en alarmerande takt, framför allt de som riktar in sig mot dina konton och bankkort. Idag ser vi en ökning av bedrägerier som går ut på att lura av kunderna sina BankID-koder. Här tar vi upp några viktiga tips om hur du skyddar dig.

• Ge aldrig bort koder. Starta INTE BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.
• Om vi på banken upptäckt något fel på dina produkter och tjänster så kan vi se det utan att du behöver logga in.
• Avsluta samtalet och ta kontakt med oss på telefon: 0752-48 45 42. VIKTIGT! Använd inte uppringningsfunktionen utan knappa in numret manuellt. Bedragaren som ringer kan ha gjort att det ser ut som det är vårt nummer, men det är ett annat nummer bakom, varför en uppringning hamnar hos bedragaren och sen kan bedrägeriet fortsätta.
• Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök vilket ger polisen mer information om pågående bedrägerier.
• Vi KOMMER ALDRIG be om att du ska logga in eller be om att få tillgång till andra koder.

Två tips för att skydda ditt BankID

Så fort du signerar något med BankID, oavsett om det är mobilt BankID, BankID på fil eller BankID på kort, läs noggrant vad det är du signerar.

Aktivera notifiering så får du ett meddelande när någon hämtar ett BankID i ditt namn.

Hur känner man igen ett falskt samtal?
Ett falskt samtal börjar ofta med att den person som ringer utger sig för att ringa från Danske Bank, Microsoft, Skatteverket eller annan trovärdig part. Ofta sker påringningen sent på kvällen eller mitt i natten, även om det sker samtal under dygnets alla timmar. Bedragarna hävdar exempelvis att de ska stoppa ett påstått bedrägeri på kundens konto eller kort, eller hjälpa till med skatteåterbäringen. Oftast vill de att du ska starta ditt BankID och godkänna en inloggning.

Bedragarna stjäl sedan pengar från kontot. Om du får ett sådant samtal uppmanar vi dig att lägga på luren, inte lämna ifrån dig någon information och, naturligtvis, inte starta BankID.

Så här gör du om du blir uppringd av en bedragare:
• Avbryt samtalet omedelbart – lägg på luren.
• Ge aldrig någon tillgång till din dator.
• Ge aldrig ut dina personliga uppgifter såsom personnummer.​
• Ge aldrig ut dina kortuppgifter eller koder.
• Logga ALDRIG in på uppmaning av annan.
• Har du gett ut kortuppgifter, ring omedelbart Danske Bank på telefonnummer
0771–570 570 och spärra ditt kort.​

​​​
Kontakta
0752-48 45 42

Chatta med oss

Kundservice Internetsupport

Kontakta oss

Ring till oss Skriv till ossBoka möteBli kund

Sök kontor

Hitta ditt kontorKontorens öppettider