För slutgiltig kreditprövning behöver vi: Kopia på giltig legitimation, arbetsgivarintyg med lön och anställningsform, dina tre senaste lönespecifikationer, information om bostaden t.ex. länk till bostadsannonsen
Vid höjning av bolån behövs även: Utdrag från lägenhetsregistret (gäller endast vid bostadsrätt)
Vid flytt av bolån till oss behövs även: Utdrag från lägenhetsregistret (gäller endast vid bostadsrätt), gällande amorteringsunderlag för bostaden, gällande lånenummer
Värdet på din bostad fastställs av banken. Om du vill att värdet ska uppdateras behöver du som kund förse banken med en extern värdering som styrker detta. Det är du som kund som står för eventuella kostnader för en extern värdering. Ett bolån är en bostadskredit, vilket innebär att du som kund tar ett lån med din bostad som säkerhet. Bolånet har en lång avbetalningstakt som justeras enligt dina behov och amorteringskraven som gäller i Sverige. Den vanligaste löptiden för ett bolån hos oss är 50 år baserat på en amorteringstakt om 2 % per år. Läs mer om amorteringskraven som gäller på
vår sida om amorteringskrav. Med 50 års löptid, 2 % amortering och månatlig betalning kommer då totalt ca 600 avbetalningar göras. För ett lån på 2 MSEK och 50 års återbetalningstid blir varje amortering på ca 3 333 SEK per månad.
Räkneexempel: Villkor för räntan, nominell ränta ex 1,17 % och effektiv ränta ex 1,18 %, beräknat på 2 MSEK med 3 års bunden ränta och 50 års återbetalningstid, totalbelopp 2 585 973 kr. Några avgifter utgår inte.
I samband med att du som kund söker finansiering för en bostad erbjuder vi rådgivning kring våra bolåneprodukter. Rådgivningen är kostnadsfri men vid speciella ärenden har vi rätt att ta ut en avgift. I de fall vi tar ut en avgift kommer vi att informera dig om kostnaden innan rådgivningen. Eftersom urvalet vid vår finansieringsrådgivning enbart omfattar de bolåneprodukter som tillhandahålls av Danske Bank kommer rådgivningen inte utföras på oberoende grund.
Om villkoren för krediten inte efterlevs så kan du drabbas av dröjsmålsräntor och krediten kan sägas upp. Panten kan också komma att tas i anspråk. Skulle du få problem med att fullgöra dina månadsvisa inbetalningar kontakta banken omedelbart för att hitta möjliga lösningar.